.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
كشت وصنعت شمال وچيستاني ديگر در مازندران
فرامرز درخشنده
كشت وصنعت شمال وچيستاني ديگر در مازندران

مجتمع کارخانجات روغن نباتی کشت و صنعت شمال با مساحتی بالغ بر ۳۰ هکتار در منطقه سر سبز دشت ناز مازندران در شمال رشته کوههای البرز در کیلومتر ۱۵ جاده ساری به نکا واقع است.
بهره برداری از این مجتمع در سال ۱۳۵۳ شمسی (۱۹۷۴ میلادی) با ظرفیت ۶۰تن در روز آغاز گردید و با پشتوانه مدیریت برنامه ریزی شده سیر تحول و ترقی در تولیدات آن خیلی زود از ۶۰به ۱۰۰ و از ۱۰۰ به ۲۵۰ و از ۲۵۰ به ۴۰۰ و از ۴۰۰ به ۵۰۰ و از ۵۰۰ به ۷۵۰ تن در روز رسید.

مجتمع کشت و صنعت شمال علاوه بر استفاده از ظرفیت کامل در روغنکشی ار انواع دانه‌های روغنی مانند آفتابگردان، سویا، گلزا و پنبه دانه.

واحد تولیدی ناب دانه سمنان را ویژه روغنکشی با تکنولوژِ پیشرفته و فن آوری اتوماتیک از دانه‌های روغن راه اندازی نموده و مقدار متنابهی از روغن خام مورد نیاز را از دانه‌های روغنی داخلی تامین می‌نماید.

کشت و صنعت شمال یکی از شرکتهای قدیمی و دارای قدمت بالای ۳۵ ساله است، این شرکت از شرکت‌های دولتی بود که در سال‌های گذشته به بخش خصوصی واگذار گردید.

واحدهای تولیدی کارخانه مجتمع کشت و صنعت متشکل از چندین واحد تولیدی است از جمله چاپ و ساخت انواع ظروف فلزی و پی‌ای و بطری‌های پی‌ای تی چاپ روی انواع ورق‌های فلزی در رنگای و طرح‌های مختلف با کیفیت عالی، ساخت انواع قوطی فلزی، ساخت انواع کارتن‌های مصرفی برای بسته بندی محصولات، ساخت ظروف پی‌ای تی توسط ۶ دستگاه با ظرفیت پلی اتیلن توسط ۶ دستگاه محصولات تولیدی کارخانه این کارخانه با در اختیار داشتن کادری مجرب و کارگرانی دلسوز در امر تولید روغنهای مختلف با مارکهای تجاری، غنچه، گلچه، قوس، الیت، مریم، می‌نا، سارا، نفیس، لوس اسنق و خزر و چندین مارک دیگر در حال فعالیت است و محصولات تولیدی ضمن توزیع در اقصی نقاط کشور عزیزمان به کشورهای افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، اکراین، روسیه، ارمنستان، گرجستان و ده‌ها کشور دیگر صادر می‌شد و محصولات فوق بصورت روغن‌های نباتی جامد هیدروژنه، در ظروف فلزی و پی‌ای با وزنهای مختلف و همچنین به صورت روغن‌های مایع آفتاب گردان، سویا و کلزا در ظروف پی‌ای تی در حجم‌های مختلف تولید و به بازار مصرف عرضه می‌گردید. علاوه بر روغن‌های فوق تولید روغن جامد هیدروژنه برای مصرف قنادی و مصارف خاص طبق سفارش و تولید کره گیاهی مارگارین با نام تجاری لتکا تحت لیسانس جی تی ال انگلستان در وزن‌های مختلف تولید و بازار عرضه می‌گردد و این محصولات ۶۰ در صد مختص کالا برگ و تنظیم بازار می‌باشد و مابقی فروش آزاد انجام می‌گردد که بیشتر آن مربوط به صنعت شیرینی پزی و چیپس و غیره است.

در مجتمع کشت و صنعت ساری به طور مستقیم ۹۴۵ نفر کارگر مشغول کار هستند و بندر امام ۱۰۰ نفر که مجموعا ۱۰۴۵ نفر به طور مستقیم مشغول کار و ارائه خدمت به کشورهستند.

در شرایط کنونی مشکل کارخانه کشت وصنعت شمال وکارگران آن این روز‌ها بصورت معما وچیستانی در آمده است که باید برای حل این معما جایزه گذاشت زیرا هرکدام از مسئولین باز هم با جواب‌های غیر شفاف زیر پاسخ‌ها شانه خالی می‌کنند وکارگران باز هم بلا تکلیف به هر دری می‌زنند تا پاسخی بگیرند.

سید علی اکبر طاهایی استاندار مازندران در گفت‌وگویی اظهار می‌دارد: همزمان با تعطیلی کارخانه کشت و صنعت شمال در مازندران، واحد دیگری از همین سرمایه‌گذار (مدلل) در کرمانشاه نیز دچار تعطیلی شد.

وی با اشاره به اینکه پرونده سرمایه‌گذار این شرکت (آقای مدلل) با آقای امیرمنصور آریا گره خورده و در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، اسم این شرکت و آقای مدلل که صاحب این کارخانه روغن نباتی است در حال بررسی است، تصریح کرد: مسائلی نیز در این زمینه مطرح شده است.

استاندار مازندران با اعلام اینکه سرمایه‌گذار این شرکت نتوانست مشکلاتشان را با بانک حل و فصل کنند، ابراز داشت: در ‌‌‌‌نهایت این کارگران در قالب پوشش بیمه بیکاری قرار می‌گیرند تا مشکلاتشان برطرف شود.

فرماندار مياندرود از پیگیری جدی مسئولان استان به منظور رفع مشکلات کارخانه کشت و صنعت شمال خبر می‌دهد واز کارگران می‌خواهد اجازه دهند در فضای تعامل مشکلاتشان حل گردد.

وی با بیان اینکه «بنده پاسخگوی مسائل سالهای پیش نیستم چرا که تنها عمر کوتاهی از شهرستان شدن می‌اندرود می‌گذرد» ادامه داد: از زمان تعطیلی کارخانه با مسئولان مختلف استان در این مورد صبحت شده که موضوع باید با دقت رسیدگی شود.

رجبی با اشاره به اینکه با فرهنگ کارگر و فضای کارگری آشناست ابراز داشت: عده‌ای خبرهای دروغ منتشر می‌کنند تا موضوع را بزرگ جلوه دهند، مشکل کارخانه گشایش اعتبار بانک است.

فرماندار می‌اندرود ادامه داد: گشایش اعتبار بانک‌ها پس از موضوع اختلاس بانک صادرات دیگر صورت نمی‌پذیرد و برای خرید مواد اولیه شرکت‌های اماراتی بر مبنای ال سی‌های خارجی است.

وی با اشاره به ممنوع بودن فروش این ال سی‌ها افزود: مجلس شورای اسلامی با هر گونه خرید بدین شکل مخالفت کرده و در حال حاضر وضعیت تهیه مواد اولیه با مشکل روبرو است. فرماندار می‌اندرود گفت: با تحصن کارگران روبروی استانداری و فرمانداری کاری درست نمی‌شود و باید در فضای تعامل و همکاری به سرانجام برسد.

وی با اشاره به اینکه جلسه‌ای با حضور استاندار مازندران به منظور رسیدگی به مشکلات کارخانه برگزار می‌شود، گفت: نمایندگان کارگران می‌توانند در این جلسه شرکت و نظر کارگران را منعکس کنند.

رجبی گفت: با پیگیری‌های انجام شده مقرر شد، در جلسه امروز شش ماه حقوق بیکاری به اضافه پاداش عید را مصوب کنیم تا بعد از راه اندازی کارخانه همه کارگران مشغول کار شوند.

فرماندار مياندرود با اطمینان دادن به کارگران گفت: شخصا قول می‌دهم که هیچ کس را نه اذیت و نه اخراج کنند. مدیر کل تعاون، کار و امور اجتماعی مازندران درباره مشکلات شرکت کشت و صنعت شمال گفت: بر اساس نشستی که با مدیران کارخانه در می‌اندرود داشته‌ایم مقرر شد که کارگران این شرکت برای مدت سه ماه زیر پوشش بیمه بیکاری قرار گیرند و به محض رفع مشکلات مالی این کارخانه فعالیت تولیدی این شرکت ادامه پیدا کند کارگران کشت و صنعت شمال بیمه بیکاری می‌گیرند.

مدیر کل تعاون، کار و امور اجتماعی مازندران درباره مشکلات شرکت کشت و صنعت شمال گفت: بر اساس نشستی که با مدیران کارخانه در می‌اندرود داشتیم مقرر شد که کارگران این شرکت برای مدت سه ماه زیر پوشش بیمه بیکاری قرار گیرند و به محض رفع مشکلات مالی این کارخانه فعالیت تولیدی این شرکت ادامه پیدا کند.

دکتر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری ومیا ندرود در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی در این خصوص اعلام کرد: با حضور سرمایه گزاران (مدلل وایزدی) با رئیس مجلس برای حل مشکل موجود تلاش نموده‌ام.

وی ازدیداربا کمیسیون اصل نود مجلس خبر داد وافزود: در این نشست مشکل بوجود آمده در خصوص کشت وصنعت مطرح شد که علی الظاهر در تامین مالی شرکت وصنعت مشکلاتی با بانک‌ها بوجود آمده است.

یوسف‌نژاد ادامه داد: بدلیل نامه‌ای که کمیسیون اصل ۹۰ برای بانک‌ها ارسال کرده هم اکنون این شرکت با مشکل مواجه شده است و پس از جلساتی متعدد با استاندار موضوع در حال پیگیری است.

یوسف‌نژاد عمده‌ترین مشکل موجود را عدم باز گشایی ال سی دانست واظهار داشت: هم اکنون تمامی بانک‌ها بدستور با نک مرکزی گشایش اعتبار آن‌ها متوقف شده است.

نماینده مردم ساری ومیا ندرود با اشاره به این مبحث که ال سی بزرگ‌ترین منبع مالی واحد‌های تولیدی است گفت: با پیگیریی وکمک این سرمایه گذار وحمایت استاندار امید است مسئله موجود بزودی مرتفع گردد.

وی با بیان این مطلب که تعطیلی این شرکت نه خواست مسئولان استانی ونه شهرستانی می‌باشد اظهار داشت: بخاطر وجود حساسیت موجود در منطقه استاندار در ملاقات با معاون اول رئیس جمهور این موضوع را با حساسیت هرچه تمام‌تر مطرح نمود.

وی در خصوص جریان اختلاس وتعطیلی وایجادمشکل در شرکت کشت وصنعت با ابراز بی‌اطلاعی از حواشی قضیه عمده‌ترین دلیل توقف کار شرکت را متوقف شدن ال سی بیان کرد.

دکتر هاشمپور سرپرست صنایع ومعادن وتجارت استان نیز در این خصوص گفت: مشکل اصلی این شرکت عدم گشایش اسنادی وال سی‌ها می‌باشد که امکان ورود مواد اولیه از خارج به داخل در شرایط کنونی وجود ندارد.

وی گفت: با توجه به اینکه بخشی از مواد اولیه از طریق بنادر تجاری به کشور ورود پیدا می‌کند ودر شرایط کنونی امکان انتقال به داخل کشور نمی‌باشد با پیگیری مجدانه مسئولین وشخص استاندار محترم مقرر شد در اندک زمان کارگران به بیمه بیکاری مراجعه کرده تا پس از حل مشکل ودر آینده نزدیک با توان بیشتر بتوانند به سر کار خود بیایند واین شرکت آغاز بکار کند.

دکتر هاشمپور با بیان این مطلب که بطور معمول بیمه بیکاری متناسب با میزان سوابق کاری محاسبه وبه کارگران پرداخت می‌شود ابراز امید واری کرد با توجه به حساسیت موضوع هرچه سریع‌تر نسبت به راه اندازی کارخانه با تامین مواد اولیه واشتغال کارگران اقدام گردد.

این مقام مسئول در خصوص ارتباط مدیران این شرکت با عاملین مفاسد اقتصادی ابراز بی‌اطلاعی نمود و خود را مدیر فضای صنعتی معرفی کرد وگفت: این شرکت واحدی سرپا با اشتغال حدود یک هزار نفر با تولید مناسب وصادرات بر‌تر استان وکشور می‌باشد واز فضای حاشیه ایی شرکت کشت وصنعت اظهار بی‌اطلاعی کرد.

دریابیگی دبیر اجرایی تشکیلات خانه کارگر مازندران هم درخصوص مشکلات کارخانه کشت وصنعت شمال هم می‌گوید: یکی ازمهم‌ترین وبهترین روش اداره بنگاهای اقتصادی، وشکوفایی تولید مردم وبخش خصوصی می‌باشد.

وی می‌افزاید: درمازندران براساس اصل ۴۴قانون اساسی واجرای خصوصی سازی بسیاری ازبنگاههای اقتصادی متاسفانه یا تعطیل شده ویا اینکه کارگران آنان چند ماه حقوق دریافت نکرده‌اند.

دبیراجرایی خانه کارگرمازندران به واگذاری شرکت کشت وصنعت شمال اشاره کرده وگفت: شرکت کشت وصنعت شمال (روغن نباتی غنچه) در گذشته‌ای نه چندان دور یکی ازواگذاری موفق استان وکشور بوده است وخصوصی سازی واقعی درمازندران در این شرکت به عنوان نمونه درسطح کشور انجام گرفت.

دراین واحد تولیدی زمانی که شرکت بخش خصوصی واگذارگردید شرکت کشت وصنعت شمال به کار، شکوفایی، رفاه نسبی، آرامش وتوزیع عادلانه ثروت به معنا واقعی درحدنسبی رسید، کارگران عزیزاحساس امنیت نموده‌اند، نهادهای کارگری فعالیت چشم گیری داشته، استنمال رونق پیدا کرد، تولیدافزایش یافت، مسئولین محلی هم باخیال آسوده مشغول برنامه ریزی خودبوده‌اند.

دبیراجرائی خانه کارگر مازندران درخصوص شرکت کشت وصنعت شمال وواگذاری آن درسال‌های گذشته اشاره کرد وگفت: این واگذاری متاسفانه سبب معضلات فراوانی دراستان شده است، تشکیلات کارگری درواحدتضعیف شده کارگران احساس نا‌امنیتی می‌کنند درحال حاضرچندین تجمع کارگری به خاطر سوی مدیریت، عدم توجه به حق وحقوق قانونی، نداشتن امنیت شغل، نداشتن تشکل کارگری وگرفتن چندین ماه حقوق سبب تعضیف جامعه کارگری شده است.

دبیراجرائی خانه کارگربا اشاره به تورم بالا درمازندران ومعضلات شدید معیشتی کارگران خواهان اجرای عدالت واقعی درکارخانجات کشت وصنعت شمال (غنچه) وپرداخت حقوق معوقه کارگران شد.

دبیراجرائی درپایان lمیگوید: با توجه به اینکه کارفرما اصلی این شرکت سابقه طولانی در تولید کشورداشته وامروزگرفتن تحریم‌ها، معضلات کلان اقتصادی، مشکلات بانک‌ها سبب رکود این کارخانه تولیدی شده است.

وی اظهار امیدواری کردسریعا این شرکت راه اندازی وکارگران عزیزبه حقوق قانونی خود دست یابند.

کارگرباسا بقه کشت وصنعت شمال می‌گوید: پنج سال قبل هرماه ۵/۴ کیلوگرم روغن برای هرپرسنل به صورت ثابت ودراعیاد مبلغی به عنوان هدیه به کارگران پرداخت می‌شد اما دراین پنج سال با مدیریت جدید این موارد وجود ندارد.

کارگردیگرکشت وصنعت شمال ابرازداشت: اضافه کاری برمبنای نیازکارگرداده می‌شد اما اکنون جوکاری به شدت مسموم بوده به طوری که روابط بین مدیران وکارگران کمرنگ است.

وی ادامه داد: پنج سال قبل با۱۴۰۰پرسنل کارخانه در روز۷۰۰تن تولید داشت اما اکنون با زوروفشارمدیران و تنها با داشتن ۷۵۰کارگر روزانه ۱۰۰۰تن خروجی تولید است.

این کارگران به سبب مشکلی که درسالهای قبل بوجود آمده بود ومعترضان اخراج شده بودند حاضر به فاش شدن نامشان نشدند.

کارگردیگر با اشاره به اینکه ۱۵ سال سابقه خدمت دراین کارخانه دارد گفت: هم اکنون ۴۵روز است که حقوقی دریافت نکرده‌ام وبدتراز آن هم این است که هیچ کس پاسخگوی ما نیست.

این کارگر با اشاره به اینکه مواد اولیه ودستگاههای قسمت مارگارین با تریلی به مکان دیگری منتقل شده است افزود: حتی ورق‌های حلبی راهم که برای ساخت قوطی روغن استفاده می‌شود به جای دیگری برده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: کارخانه کشت وصنعت ساری برای تولید وتهیه مواد اولیه هیچ مشکلی ندارد اما این مدیریت ضعیف کارخانه است که ما را گرفتار مشکلات کرده است.

این کارگربا سابقه گفت: شنیده‌های کارگران حکایت ازدریافت وام‌های کلان توسط شخص آقای مدلل وسرمایه گذاری دربخش دیگری دارد.

وی با بیان اینکه مستاجراست افزود: چه کسی جواب صاحبخانه وزن وفرزند مراباید بدهد؟

کارگر دیگری با توضیح اینکه درحال حاضرسالهای آخر خدمتش را سپری می‌کند گفت: سردرگمی ومعلق بودن کار کارخانه، علت اصلی اعتراض وتحصن کارگران است.

وی گفت: هنوزکسی وهیچ مرجعی به ما نگفته که تاچه ماهی وچه روزی وضع به همین منوال است وما تکلیف خود را نمی‌دانیم.

وی ادامه داد: سالهای قبل که عده‌ای اعتراض کردند با انتخاب نماینده ازبین کارگران برای رفع مشکل، آن‌ها رااخراج کردند وقضیه خاتنه یافت.

وی افزود: درخواست ما ازمسئولان استان وکشور این است که به داد ما قشرهای ضعیف جامعه برسند.

این کارگربا ابراز نگرانی ازوضع به وجود آمده گفت: اگرعده‌ای اختلاس کرده‌اند چرا ما باید تاوان کار آن‌ها راپس بدهیم.

تهيه وگزارش : فرامرز درخشنده


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

مهدی آرام نژاد 19 دي 1390
اگرعده‌ای اختلاس کرده‌اند چرا ما باید تاوان کار آن‌ها راپس بدهیم.
مگر اونجا هم از این خبرهاست؟ شنیدیم این خبر محرمانه بود!

دوست 20 دي 1390
یاد دارم در غروبی سرد سرد،می گذشت از کوچه ما دوره گرد ،داد می زد کهنه قالی میخریم ،دسته دوم جنس عالی می خریم،کاسه و ظروف خالی می خریم، گر نداری کوزه خالی می خریم،اشک در چشمان بابا حلقه بست ، عاقبت آهی کشید بغضش شکست،اول ماه است و نان در سفره نیست،ای خدا شکرت ولی این زندگیست؟ بوی نان و تازه هوشش برده بوداتفاقا مادرم هم روزه بود ،خواهرم بی روسری بیرون دوید ، گفت آقا سفره خالی می خرید؟
فرزند کارگران نساجی و غنچه
نا شناس 22 دي 1390
چی شدبالاخره آقای درخشنده یکبارشعر چنان کن......درج نکرد .

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.088 seconds.